Цікаві уроки

Розробка уроку проведеного у 7 класі
Тема уроку  Узагальнення теми «Починаємо вивчати фізику»

Мета: узагальнити й систематизувати знання учнів з теми «Починаємо вивчати фізику», закріпити й поглибити знання про фізичні тіла, фізичні явища, вимірювальні прилади і правила роботи з ними; показати зв'язок фізики з повсякденним життям, технікою й іншими науками; ознайомити учнів з творцями фізики та внеском українських вчених в її розвиток; розвивати творчий потенціал учнів, інтерес до досліджуваного предмета, нових технологій; виховувати повагу до праці, активну життєву позицію в роботі й у житті, художній смак, культуру поведінки й мови; формувати матеріалістичний світогляд.
Наочність та обладнання: таблиці з теми, вимірювальні прилади, портрети вчених-фізиків, схеми, малюнки, дидактичний матеріал, комп’ютер.
Тип уроку: узагальнення й систематизації знань
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
         Привітання, налаштування на роботу ( повернулись, посміхнулись, побажали успіху)
ІІ. Розминка
         1. Експрес-контроль за темами  «Енергія. Перетворення енергії» та «Види взаємодії. Сила» ( 4 учні працюють)
2. Про які фізичні явище йде мова у цих віршах ?
Гарно влітку відпочили,
Всі засмагли, підросли,
Спини сонечком зігріли
І на річці всі були.
У лісовій гущавині
Тиша аж дзвенить,

Тече цівкою вода,
Весело дзюрчить

Пральна машина є в нас у квартирі,
Фен, телевізор живуть з нами в мирі.
Є холодильник на службі у нас,
Магнітофон я вмикаю щораз.

Летіла зозуля
Через мою хату,
Сіла на калину
Та й стала кукувати
ІІІ. Мотивація та актуалізація навчальної діяльності
Вчитель
На попередніх уроках ми з вами вивчали тему «Починаємо вивчати фізику». Протягом цього порівняно короткого проміжку часу ви дізналися, що вивчає фізика, ознайомилися з деякими фізичними поняттями, по-новому подивилися на зміст загальних закономірностей природи.
Сьогодні на уроці ми повторимо все, що вивчили протягом цієї теми і, можливо, дізнаємось ще  щось нове.
Спочатку пропоную вам розважитися, познайомившись із задачами та відповідями на них, складеними письменником Григорієм Остером для школярів, які тільки-но розпочали вивчати фізику.
Дотепна фізика Г. Остера
1.     Фізика – наука про природу. Чи можна вивчати природу, не виїжджаючи у ліс чи на галявину ? ( дитячі відповіді)
Відповідь: можна. Природа не тільки у лісі, на галявині – вона скрізь. Природу можна вивчати, навіть під партою. Тільки потрібно взяти з собою побільше вимірювальних приладів.
2.     Що таке терміни ? Кому вони потрібні ? ( дитячі відповіді)
Відповідь: терміни – це спеціальні слова, які потрібні людям, щоб розуміти один одного. А то деякі сперечаються по дві години, називаючи одне і теж різними іменами. Один кричать – це Антон, другий – ні, це Морар, і обидва говорять про одного і того ж нашого Антошку.
1.     Які терміни говорять один одному фізики ? ( дитячі відповіді)  
Відповідь: фізик тільки й чуєш як говорить іншому фізику: «фізичне явище», «фізичок тіло», «матерія», «величина». Вони себе зразу  ж розуміють і дивляться один на одного щасливими очима.
2.     Артем ловив дівчаток, штовхав їх у калюжу і старанно вимірював глибину    занурення кожної дівчинки, а Сашко тільки стояв поруч і дивився, як дівчатка порпаються. Чим відрізняються дії Артема від Сашкових і як такі дії називають фізики ? ( дитячі відповіді)
Відповідь: і фізики, і хіміки назвуть дії наших хлопців хуліганством і намилять їм шиї. Але треба визнати, що з точки зору фізичної науки Сашко проводив спостереження, а Артем  ставив досліди.
3.     А ну швидко скажіть, що таке фізична величина ? ( дитячі відповіді)
Відповідь: швидко на таке питання не можна відповісти. А якщо подумати, то можна сказати, що фізична величина  - це те, що можна виміряти. Наприклад, краса чи розум не вважаються фізичними величинами, тому, що їх не можливо порахувати. Вчені просто не вміють їх вимірювати. Ніхто не знає, як визначити кількість …..
4.     Як швидко запам’ятати терміни, що означають різні фізичні величини ? ( дитячі відповіді)
Відповідь: придумати вірші. Наприклад такі:
Один фізик, прийшовши у клас,
Вимірює довжину, масу і час.
Двоє фізиків, ставши поряд
Визначають енергію, швидкість, заряд. І т. д…
Які фізичні величини вам зустрілись у цих «поетичних рядках» ?
ІV. Узагальнення і систематизація знань
1.     Фізичний диктант  ( асоціації фізичних величин з зображенням на листівках)
Спочатку показую картинки і називаю фізичну величину, діти слухають і дивляться. Потім мовчки показую картинки, а учні у зошитах пишуть фізичну величину, що відповідає цій картинці, листівці чи якомусь предмету.
календарик – час
горіх – сила
ножиці –  робота
вогнегасник – температура
квітка троянди – довжина
пшеничний колос – маса
букет квітів – енергія
кубик – об’єм 
2.     Фізичні знання – в практичній діяльності
( діти об’єднуються у три групи для виконання роботи)
І група.  Вимірювання часу ( пульс)
ІІ група. Вимірювання площі поверхні за допомогою палетки
ІІІ група Виготовлення мензурки та вимірювання з її допомогою об’єму рідини
3.     Інтерактивна вправа «Коректор»
Вставити пропущені літери в терміни
Шк….ла;  ма…..рія;  прос….р;   поді….и;  ч…с; м….р; макро….т; гр…..дус;
4.     Методика «Знайди пару»
Маса                     Н                                        метроном                     швидкість
Сила                      м                                        термометр                   об’єм
Довжина                л                                        динамометр                час
Енергія                  кг                                      мензурка                      температура
Об’єм                    Дж                                     спідометр                     сила
Назвати одним терміном групи утворених слів
1.     Історія створення і розвитку фізики нерозривно пов’язана з її творцями – видатними вченими, які зробили ті чи інші відкриття.  Ми з вами долучились до  роботи над проектом «Знай наших» ( про внесок в сучасну науку вчених, чиї біографії пов’язані з Україною) . Цей проект є колективним, за терміном дії – до кінці квітня 2010 року.
Тому я надаю слово учасникам цього проекту.
2.     Перевіримо вашу пам'ять. Одиниці фізичних величин
·        Що таке дюйм ? ( гол. «великий палець» - 2,54 см)
·        Що таке фут ?   ( англ. «ступня» - 30,48 см)
·        Що таке «барель» ? (англ. «бочка, діжка» - 158,76 л»
3.     Задачі
·        Розрахуйте площу, що її займає  5-копієчна монета.
·        Визначте на око  довжину і ширину стола та обчисліть його площу. Результат запишіть у зошит. Перевірте, чи правильно ви визначили розміри і площу стола, вимірявши його розміри масштабною лінійкою.
·        Скільки галонів бензину містить залізнична цистерна, об’єм якої становить 50 кубічних метрів ? ( 1 галон = 4,5 л)
·        Створений в Україні найбільший у світі транспортний літак із шістьма турбовентиляторними двигунами «Мрія» (АН-225) має злітну масу 600 тонн і потребує для зльоту швидкості 56 м/с. Якою є кінетична енергія цього літака під час зльоту ?
·        Дві однакові за об’ємом кулі підняті на однакову висоту. Чи однакова їх потенціальна енергія, якщо одна куля дерев’яна, а друга – залізна ?
V. Підсумок уроку
Домашнє завдання: підготуватися до тематичного оцінювання
  

Немає коментарів:

Дописати коментар